Употреба на европейска здравноосигурителна карта в страните от ЕС, ЕИП и Швейцария
Европейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) служи като общовалиден документ, чрез който всеки гражданин на Европейския съюз, Европейското икономическо пространство (ЕИП) и на Швейцария може да получи неотложна и спешна медицинска или дентална помощ извън родината си.
Всяка от страните членки има собствени правила относно приложението на ЕЗОК. Това означава, че в различните държави чрез европейската здравноосигурителна карта чуждестранните пациенти, на които им се е наложило да потърсят медицинска или дентална помощ, получават платени или безплатни услуги, могат да закупят лекарства при определени изисквания и редица други условия. По тази причина ви запознаваме с особеностите при употребата на ЕЗОК в различните европейски държави.
Европейската здравноосигурителна карта е направена така, че да бъде лесно разпознаваема. От лицевата си страна тя има еднакъв външен вид във всички държави и съдържа една и съща информация на съответните езици, докато обратната й страна изглежда по различен начин в различните страни.
От съществено значение е въпросът с възстановяването на разходите за лечение, които се е наложило да бъдат направени при пътуване до страна членка на ЕС, ЕИП или до Швейцария. Важно е да се подчертае, че разходите ще бъдат покрити, само ако законодателството в държавата, в която се осигурява гражданинът, признава лечението. Затова е от голямо значение преди пътуване притежателят на ЕЗОК да се допита до националната си здравноосигурителна институция какви разходи възвръща.
Ако възстановяването на платените в чужбина суми за лечение е одобрено, ще бъдат изплатени по по-изгодната за потребителя тарифа - тази в държавата, в която той е здравноосигурен, или тази в страната, в която е проведено лечението. Няма значение дали медицинската помощ е оказана в болница или не.
Важно уточнение е, че в случай на промяна на обичайното местопребиваване при преместване в друга държава (живея в една държава членка на ЕС, но се осигурявам в друга), гражданинът трябва да се регистрира с формуляр S1, за да получава медицинска помощ, а не да ползва европейската здравноосигурителна карта.
>>> Информация за издаване на Европейска здравноосигурителна карта
Местната институция, отговаряща за здравното осигуряване в съответната държава, за България това е Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), е задължена да издаде ЕЗОК на всеки гражданин, който пожелае това. Ако за момента това не е възможно, трябва да издаде временно удостоверение. При отказ потребителят може да подаде жалба.
В случаи, когато органите в някоя от държавите членки на ЕС, на ЕИП - Лихтенщайн, Исландия, Норвегия, или в Швейцария не признаят европейската здравноосигурителна карта, притежателят й може да поиска от застрахователя или от здравноосигурителната институция в родината си да се свържат с лекаря или болницата. Ако не се разреши проблема, може да се обърне към SOLVIT. Това е услуга, която се предоставя от държавната администрация във всяка страна от ЕС и ЕИП. Тя е безплатна и оперира предимно онлайн. След като Великобритания напусна Съюза, от 31 декември 2020 г. SOLVIT вече не може да е в помощ на граждани или предприятия от ЕС в Обединеното кралство и обратното.
Трябва да се има предвид, че ЕЗОК не замества пътническата застраховка, не може да се използва, ако пътуването в чужбина е с изричната цел лечение (тогава е необходим формуляр S2, който се издава от НЗОК) и не гарантира безплатно здравно обслужване.
Европейската здравноосигурителна карта има приложение само при спешна и неотложна медицинска/дентална помощ при лекари и в лечебни заведения, които имат сключен договор с държавна здравноосигурителна каса.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Австрия
В Австрия прегледът при лекар, който има договор с Австрийската здравноосигурителна каса (Österreichische Gesundheitskasse), е безплатен. Такива медици поставят на кабинетите си надписи "Kassenarzt" или "Alle Kassen" за улеснение на пациентите.
- Денталните лекари, подписали договор с Австрийската здравноосигурителна каса, също предоставят услугите си безплатно, но много малко видове зъболечение се покриват от нея.
- Когато се налага болнично лечение, трябва да се има предвид, че това, което е от общата ценова категория, е безплатно в регионалните и университетски болници, подписали договор с местната здравноосигурителна каса в конкретната федерална провинция. Ако случаят е спешен, не се налага взимането на направление от лекар, но в другите случаи – да. За първите 28 дни престой в болничното заведение се заплаща определена такса, която е различна в отделните провинции.
- Лекарствата, предписани по рецепта, могат да се закупят от всяка аптека. За рецептата също се заплаща такса.
- Разходите за транспортиране с линейка са покрити, ако превозът е наложителен от медицинска гледна точка.
- В случаите, когато е потърсена медицинска помощ от лекар, неработещ с Австрийската здравноосигурителна каса и за лечението е заплатено от пациента, той може да се обърне към Касата за възстановяване на до 80% от сумата. Молбата за възвръщане на разходите се подава до Австрийската здравноосигурителна каса, като се прилагат оригиналните документи за извършените плащания. Препоръчително е пациентът да запази за себе си копия на тези документи.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Белгия
Изискването при посещение на лекар в Белгия е на място да му бъде заплатено. Той трябва да издаде документ, така наречения Attestation de soins donnés/Getuigschrift voor verstrekte hulp, с помощта на който пациентът след това може да поиска да си възстанови част от сумата (до 75%), като се обърне към някоя от местните здравноосигурителни каси. В документа изрично трябва да фигурира платената сума.
Условията за ползване на услугите на дентален лекар са същите, както описаните по-горе.
- Пациентът избира при кой лекар да отиде и в коя болница, не е необходимо направление. Заплаща се пълната сума, ако той не представи ЕЗОК или удостоверение за временно заместване. По-голямата част от лекарите и болниците приемат европейската карта.
- При закупуването на лекарства е нужно да се представи рецепта от лекар. Медикаментите се заплащат, фармацевтът трябва да предостави разписка, в която да фигурира видът на лекарството и стойността му. С нея пациентът може да претендира за възвръщане на разходите в някоя от белгийските здравноосигурителни каси.
- Разходите по ползването на медицински транспорт (линейка) не се възвръщат в Белгия от 1 януари 2019 г. Заплаща се еднократна сума, без значение колко километра са изминати. При ползването на въздушен транспорт пациентът покрива разходите – плаща еднократна сума заедно с такса на километър пробег. Може да си възстанови след това 50% от платената стойност.
- Пациентите могат да се обърнат към всяка от здравноосигурителните каси в Белгия за възстановяване на разходите си. Трябва да представят ЕЗОК или удостоверение за временно заместване, а заедно с тях и оригиналните документи, които са им издадени от лекаря или лечебното заведение. Ако не успеят да извършат процедурата по възвръщането на разходите в Белгия, пациентите могат да се обърнат към здравноосигурителната институция в родината си и там да подадат заявление за възстановяване на сумата.
- В страната има 4 официални езика и на всеки един от тях е представена нужната информация и съответните телефонни номера.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта във Великобритания
След напускането на ЕС от страна на Великобритания продължава да е валидно използването на европейска здравноосигурителна карта от гражданите на държави членки на Съюза при възникването на неотложен медицински проблем по време на престоя им в Обединеното кралство.
Важно е да се знае, че ЕЗОК не може да се използва вместо пътническа застраховка. Картата не покрива частни медицински грижи, планово лечение, кражба или загуба на имущество. Здравното обслужване в Северна Ирландия, Шотландия и Уелс може да се различава от това в Англия, а информацията по-надолу се отнася именно за Англия.
- Спешната помощ и посещенията при личен лекар са безплатни. Общопрактикуващият лекар трябва да има подписан договор с Националната здравна служба (NHS).
- Денталните специалисти, които работят в рамките на NHS, предоставят всички необходими услуги срещу стандартна такса. Тя не се възстановява.
- Лечението в болница, сключила договор с NHS, в по-голямата си част е безплатно и се урежда от личния лекар или зъболекар. За оказване на спешна помощ не е необходимо да се минава през общопрактикуващия лекар. За да бъдат безплатни здравните грижи, е необходимо да се представи ЕЗОК.
- Медикаментите, които са изписани с рецепта, се закупуват на стандартни цени. Сумата не се възстановява. Има и такса за издаване на рецепта, тя се заплаща в аптеката. В Шотландия, Северна Ирландия и Уелс не се изисква такава такса.
- Превозът с линейка е безплатен.
- При посещение на страна членка на ЕС гражданите на Великобритания трябва да притежават ЕЗОК или Глобална здравноосигурителна карта на Обединеното кралство (GHIC). Те осигуряват достъп до необходимо и неотложно държавно медицинско обслужване. Ако ЕЗОК е издадена преди Великобритания да напусне Съюза, картата е валидна, докато изтече посоченият върху нея срок. В случаите, когато по време на престой в страна от ЕС се наложи лечение и пациентът не носи със себе си европейската карта или GHIC, му се издава удостоверение за временно заместване. Така той може да се възползва от правото си на здравни грижи.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Германия
Нуждаещите се от неотложна медицинска помощ чужди граждани в Германия е необходимо да представят своята европейска здравноосигурителна карта или удостоверение за временно заместване пред лекар/дентален специалист, който е сключил договор с германски здравноосигурителен фонд. Задължително е да носят личната си карта или паспорт. В тези случаи лечението е безплатно, подписалите с фонд медици обикновено слагат табели с надпис Kassenarzt или Alle Kassen. Ако неочакваният медицински проблем се прояви в извънработно време, на разположение са дежурни лекари или зъболекари. Ако се налагат изследвания или медицински услуги, които не се покриват от ЕЗОК или от лекаря, подписал договор със здравноосигурителен фонд, те трябва да бъдат заплатени от пациента.
- Изисква се направление от лекар при необходимост от болнично лечение, като това условие не важи при спешните случаи. Пълнолетните пациенти заплащат определена такса на ден, ако престоят е до 28 дни. Лечението в болница включва всички медицински услуги, от които се нуждае болният. Заплаща се за допълнителни изисквания като единична стая например.
- По отношение на медикаментите и други нужни материали, пациентът може да ги закупи от всяка аптека. Заплаща се допълнителна такса за предписано лечение и 10% от стойността му. Пълната цена се поема от пациента, когато лекарствата са без рецепта. За децата под 18-годишна възраст медикаментите са безплатни. Съществуват дежурни аптеки. Заплатените такси не се възстановяват.
- При спешни случаи транспортирането с линейка е безплатно, а дали състоянието на пациента е неотложно, преценява лекарят. Иначе пациентът поема 10% от транспортните разходи, но не повече от действителната цена. Същите условия се отнасят и за транспортирането по въздух. Не се възвръщат платени такси.
- В Германия по принцип не се заплаща предварително за повечето здравни услуги. За да бъдат възстановени разходите на пациента, той трябва да подаде заявление до здравноосигурителната институция в родината след прибирането си.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Гърция
Прегледът при лекар, който е част от държавната система за здравеопазване в Гърция, е безплатен в случай на неотложност. Важно е да се знае, че частните лекарски практики, сключили договор с Националната организация за здравно обслужване (EOPYY), имат право на 200 безплатни консултации. При изчерпване на лимита, прегледите се заплащат от пациентите. Препоръчително е предварително чуждите граждани от страни от ЕС, ЕИП и Швейцария, притежаващи ЕЗОК, да са запознати с възможността за безплатни консултации. Медицинските услуги, извършени от лекари без договор с EOPYY, се заплащат от пациентите.
- Денталното лечение обикновено не е платено при спешни случаи, когато е извършено от специалист към държавната здравна система. Достатъчно е пациентът да представи своята европейска карта. EOPYY не подписва договори с частни зъболекари. Лечението при такива се заплаща от нуждаещия се.
- При необходимост от болнично лечение, то е безплатно в обществените и държавни болници. Лекар трябва да издаде направление за него. Пациентът трябва да покаже ЕЗОК или удостоверение за временно заместване и документ за самоличност. Ако лечението е предоставено от частно лечебно заведение по договор с EOPYY, чуждият гражданин трябва да поеме част от болничните разходи (30% за медицинските услуги и 10% за всеки ден престой), таксите за анестезиолог и лекар, избор на стая, разходи за евентуална хирургическа интервенция. Ако пациентът постъпи в частна клиника, която няма такъв договор, той заплаща всички разходи.
- Лекарите предписват лекарства чрез електронна рецепта, всяка аптека ги предоставя при показване на ЕЗОК или удостоверение за временно заместване. За всяка рецепта се плаща такса, която не се възстановява на пациента. В повечето случаи той покрива 25% от сумата на лекарствата, като хронично болните плащат по-малка част или медикаментите им са безплатни.
- Спешно транспортиране с линейка се осигурява от Националния център за спешна медицинска помощ (EKAV) и е безплатно. Превозът с въздушен транспорт също е безплатен при спешни случаи.
- Не се възстановяват разходи за лечение, направени от чуждестранни пациенти в частни клиники или при лекари, които не са сключили договор с Националната организация за здравно обслужване. Не се възвръщат и сумите, които болният се е налагало да доплаща. В случаите, когато той не разполага с ЕЗОК или уведомление за временно заместване, но е имал необходимост от медицинска помощ, трябва да се обърне към здравноосигурителната институция в собствената си страна, за да му бъде възстановено заплатеното от него.
- Задължително трябва да се предоставят фактури, епикризи, разписки с подпис и печат на лекаря или лечебното заведение.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Дания
Медицинското обслужване, предоставено от лекари, работещи по договор в границите на системата за обществено здравеопазване в Дания, е безплатно. Ако пациентът се нуждае от преглед при специалист, трябва да разполага с направление от личен лекар.
- Заплаща се по-малко, ако при проблем се ползват услугите на дентален лекар, работещ в системата на общественото здравеопазване. В случаите, когато лечението е свързано с поставяне на пломби или профилактични прегледи и манипулации, разходите се възстановяват до 40%. Ако зъболечението включва поставяне на протези, корони и т.н., сумите не се възвръщат.
- Лечението в болница в Дания е безплатно за децата до 18-годишна възраст и за пациентите, които предоставят валидна европейска здравноосигурителна карта. При ситуация на спешен случай нуждаещият се може да отиде направо в спешното отделение, макар че в някои региони първо трябва да се позвъни по телефона, преди да се посети спешното.
- При закупуване на лекарства с рецепта за първи път в страната клиентът получава специална карта с уникален номер. Целта е когато се купуват медикаменти, да може да се изчисли сумата, която трябва да бъде възстановена. Има друга особеност, която се изразява в това, че възвръщането на разходите зависи от количеството предписани лекарства за 1 година. Ако годишната стойност на медикаментите е под определен минимум, разходите няма да бъдат възстановени.
- В случаите, когато се е наложило да се заплати пълната цена на лечение, може да се поиска възстановяване на сумата от службата за обществено здравеопазване в общината, в която се намира лицето. То трябва да разполага с оригиналните документи за платени разписки, такси, направления и др., ЕЗОК и да посочи номера на банковата си сметка. Ако по време на престоя в Дания не е входирано заявление за възстановяване на разходите, след прибирането у дома гражданинът може да се обърне към НЗОК.
- Ако европейската карта бъде изгубена или открадната, службата Udbetaling Danmark издава удостоверение за временно заместване или документът може да бъде изпратен от държавата, където се осигурявате, при спешен случай.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Естония
В Естония личните лекари преглеждат пациентите безплатно, докато при специалистите се дължи такса. В определени случаи тя не се заплаща:
- когато болният е изпратен и при друг специалист в същото лечебно заведение;
- когато става въпрос за бременна жена;
- за дете под 2-годишна възраст;
- когато след спешно лечение се налага болнично.
При посещение в частна клиника или при лекар с подобна практика се заплаща изцяло.
- Естонската здравноосигурителна каса (Eesti Haigekassa) възстановява до определен размер разходи за основни стоматологични услуги. Условието е те да са извършени при дентални лекари, които имат сключен договор с касата. Пациентите, които са под 19-годишна възраст, не заплащат за зъболечение.
- В случай че се налага болнично лечение пациентът заплаща дневна такса за престой до 10 дни. Тя не се дължи, когато става въпрос за интензивна медицинска помощ, за бременност и раждане или за специализирано болнично лечение на дете под 18 години.
- Определени медикаменти са включени в националния лекарствен списък на Естония и за тях се ползват различни отстъпки, които зависят от възрастта на пациента, диагнозата и др. Ако медикаментът не фигурира в този списък, той се заплаща изцяло от потребителя. Сумата не подлежи на възстановяване в страната, но може да се подаде заявление с това искане, когато чуждият гражданин се завърне в родината си.
- Превозът с линейка и с въздушен транспорт е безплатен при спешни случаи, възникнали на територията на Естония.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Ирландия
Нуждаещ се от лечение гражданин на ЕС, ЕИП или Швейцария може да използва своята ЕЗОК, за да получи безплатна медицинска помощ в Ирландия от лекар, който има сключен договор с институцията, обслужваща обществената система за здравеопазване.
- Дентални лекари, работещи с местната Национална здравна служба, поемат спешни случаи, в това число и поправка на зъбни протези.
- Ако лекар, работещ в рамките на общественото здравеопазване, предпише медикаменти, се дължи такса.
- Пациентите, които се нуждаят от спешна помощ и притежават ЕЗОК, не плащат такса за оказаната им медицинска помощ.
- Превозът с линейка се покрива от европейската карта при спешни случаи.
- Ако пациент е заплатил за здравни грижи, трябва да се обърне към здравноосигурителната институция в родината си и да подаде заявление за възвръщане на разходите
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Исландия
Исландия участва в споразумението между скандинавските страни и постоянно пребиваващите в Дания, Финландия, Швеция и Норвегия имат право на достъп до държавно здравно обслужване само срещу документ за самоличност.
- В Исландия здравните центрове и болниците са обществени. Първите предоставят общи медицински грижи. Характерното е, че те са отворени от 8 до 16 ч. След този час в повечето региони има дежурни лекар или медицинска сестра. Вечер и през почивните дни в Рейкявик имащите нужда от медицинска помощ се приемат в центъра „Læknavaktin“, а за посещения по домовете в извънработно време и за съвети болните могат да се обадят на тел. 1770. Заплаща се стандартна такса. Лечението на деца до 18-годишна възраст е безплатно.
- В повечето области на страната има дентални кабинети, в които за зъболечение се плаща стандартна такса. За непълнолетните пациенти се дължи годишна такса в определен размер. Частичното възстановяване на разходите за зъболекар е позволено само за получаващите държавни пенсии и обезщетения за инвалидност, които трябва да докажат този си статут.
- Лечението по време на престой в болница (стационарно лечение) не се заплаща. Само при спешен случай незабавно се хоспитализира пациента. За амбулаторно лечение се заплаща определена такса.
- Разходите за медикаменти може да варират от 0% до 100% в зависимост от правилата за доплащане в страната и от категоризирането на изписвани с рецепта лекарства.
- За ползването на транспорт с линейка се заплаща стандартна такса, която не се възстановява. Ако пациентът не удостовери притежанието си на ЕЗОК, той ще поеме изцяло разходите. Същите условия важат и за въздушния медицински транспорт.
- Стандартните пациентски такси в Исландия не се възстановяват. Ако разходи, направени за лечение, подлежат на възстановяване в скандинавската държава, се изпраща заявление за искане за възвръщане на разходите до Исландската социалноосигурителна каса (Sjúkratryggingar Íslands). Към тях се добавят оригинални разписки, копие от ЕЗОК или друго доказателство за здравно осигуряване. Когато чуждият гражданин се върне у дома, може да се обърне към националната си здравноосигурителна институция и да поиска от нея възвръщане на сумите за лечение или за закупуване на медикаменти, ако не го е направил в Исландия.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Испания
В Испания в някои здравни центрове и болници се предлагат два вида медицински услуги – такива, които са несубсидирани от държавата и изцяло се поемат от пациента, и такива, които са субсидирани и са в рамките на общественото здравеопазване. Пациентът трябва да избере по коя от двете да бъде лекуван. Ако се прилагат частни здравни услуги, разходите не се възстановяват и не може да се използва европейската здравноосигурителна карта. Затова при нужда от неотложна медицинска помощ, преди да се отиде при даден лекар или в лечебно заведение, е препоръчително да се провери дали те са част от обществената здравна система и дали приемат ЕЗОК.
- В Испания общественото здравеопазване е безплатно и в случай на необходимост от спешна помощ изрично се посочва, че желанието е да се ползват субсидирани от държавата здравни услуги (asistencia sanitaria pública или asistencia del Sistema Nacional de Salud), ако ще се представя европейската карта. Показател, че не ви лекуват в рамките на общественото здравеопазване е, ако поискат да заплатите предварително. Така няма да можете да ползвате ЕЗОК.
- Денталните услуги в Испания не са безплатни и те не са включено в общественото здравеопазване като цяло. Само профилактиката и грижата за детските зъби се финансират от държавата. В рамките на първичната медицинска помощ са включени изключително извънредните случаи. Заплатените суми при дентален лекар не се възстановяват.
- Когато се налага лечение в болница, лекар трябва да издаде направление. Това изискване не се отнася за спешните случаи. Лечението в обществените болници е безплатно и за да не ви таксуват като частен пациент, е необходимо да се представи ЕЗОК. Медицинските услуги в частните болници и при лекарите със собствена практика се заплащат и разходите за тях не се възстановяват.
- Характерното за испанската здравна система е, че обществената първична и специализирана медицинска помощ, болничното и спешното лечение са безплатни и не се взимат никакви такси. Изключение правят рецептите за лекарства – медикаментите, изписани от обществен доставчик на здравно обслужване и субсидирани от държавата, се заплащат на 50% от потребителите. Ако гражданин на страна от ЕС, ЕИП (Лихтенщайн, Исландия, Норвегия) или Швейцария докаже, че е пенсионер, той ще заплати 10% от стойността на лекарствата с рецепта в Испания. Пациент, изписан от болница и нуждаещ се от медикаменти след излизането си, трябва да отиде в център за първична медицинска помощ (Centro de salud), където лекар ще му предпише рецепта за нужните лекарства. В медицинския доклад, издаден от лечебното заведение, в което е бил хоспитализиран, са посочени какви медикаменти са му необходими.
- Транспортът с линейка е безплатен, когато е предоставен от обществена болница.
- Тъй като в Испания общественото здравеопазване е безплатно, не съществува опция за възстановяване на разходи. Ако е заплатено за здравни услуги, гражданинът трябва да се свърже с здравноосигурителната институция в родината си и да подаде заявление за възстановяване на разходите.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Италия
В Италия ЕЗОК се използва, когато неотложната медицинска помощ е извършена от лекар/зъболекар, който е сключил договор с Националната здравна служба (Servizio Sanitario Nazionale – SSN) или работи в нейните рамки. Лекарите, които имат частни практики, не са задължени да приемат европейска здравноосигурителна карта. Общопрактикуващите работят през седмицата, в почивните дни – не, но изключение може да се направи при спешен случай. Ако посетите лекар за медицински проблем, който не е неотложен, се заплаща такса, чийто размер зависи от вида на лечението и региона, в който се намирате.
- Италианските дентални лекари са частни и не са задължени да приемат ЕЗОК. Пациентът трябва да плати всички разходи. Картата дава достъп до стоматологични услуги само при извънредни и изключителни обстоятелства в клиники, подписали договор със SSN и които имат задължението да поемат спешни случаи. Пациентът заплаща част от разходите.
- Всеки, който ще пътува до Италия, трябва да провери в НЗОК или в здравноосигурителната институция, която му е издала ЕЗОК, дали има право на лечение по време на престоя си там. Препоръчително е да разполага със списък на лечебните заведения, които работят в рамките на Националната здравна служба или имат договор с нея. Списъкът се предоставя от Azienda sanitaria locale (ASL). Когато се налага прием в болница, се представя европейската карта, но трябва да се провери дали тя е приета преди изписването.
- По отношение на рецептите и закупуването на медикаменти, в Италия винаги трябва да се показва ЕЗОК на лекаря, при когото се е наложило да отидете и който трябва да е работещ със SSN, както и на фармацевта в аптеката. За малка част от някои лекарства не се изисква рецепта и те могат да се купуват без такава и без да се представя европейската карта. Има рецепти, за които се заплаща част от таксата, изискваща се за този вид услуга, има рецепти, за които се плаща цялата такса. За повечето медикаменти с рецепта се плаща пълната цена, дори и при представяне на ЕЗОК. След прибирането у дома на база разходооправдателен документ може да се поиска възвръщане на сумата от НЗОК. Разходите за купени без рецепта лекарства не се възстановяват.
- Когато се ползва линейка на SSN или на здравна служба, която има сключен договор със SSN, транспортът е безплатен, ако случаят е спешен. Когато пациентът не е в спешно състояние, се заплаща част от разходите или пълната сума за транспорт. В Италия не може да се възстановят разходи за линейка. Може да се подаде заявление за възвръщане на сумата в здравноосигурителната институция, която е издала ЕЗОК на пациента. Относно ползването на въздушна спешна помощ положението е идентично, както и с линейката.
- В Италия не се възстановяват такси и разходи за лечение. Ако на чужд гражданин му се наложи да заплати за здравни услуги, той трябва да се свърже със своята национална здравноосигурителна институция, след като се върне у дома и да подаде молба за възстановяване на сумата.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Кипър
Европейската здравноосигурителна карта не важи в северната част на Кипър – в Севернокипърска турска република. Препоръчително е пътуващите в тази част да си направят частна здравна застраховка.
В другата част на острова с ЕЗОК всеки нуждаещ се от медицинска помощ чужд гражданин може да получи медицинска помощ в държавно здравно заведение. Заплаща се определена такса.
- По същия начин, като се представи ЕЗОК, може да се получи и дентална помощ в държавен здравен център. Отново се изисква заплащането на определена такса.
- Пациент може да бъде приет за болнично лечение само ако лекар, работещ към общественото здравеопазване, го изпраща в болницата или се налага прием в спешно отделение. Посещаващите спешно отделение заплащат такса независимо какво здравно обслужване получават.
- Предписаните лекарства от лекар, сключил договор с местната здравноосигурителна институция, са безплатни при закупуване от държавна аптека. В противен случай пациентът трябва да ги заплати за своя сметка. Изисква се такса за издаване на рецепта и за формуляр за изследвания.
- Транспортът с линейка не се заплаща, ако разполагате с ЕЗОК. Въздушният транспорт не се покрива от европейската карта и направените разходи за него не се възстановяват.
- В Кипър разходи за здравно обслужване не се възвръщат. Ако се е наложило да плати определена сума, потребителят трябва да се обърне към НЗОК и да поиска възстановяване на разходите.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Латвия
Европейската здравноосигурителна карта може да се използва в Латвия при спешни и неотложни случаи и то само при държавни доставчици на здравни услуги. Лекарите или лечебното заведение трябва да имат подписан договор с Латвийската национална здравна служба (Nacionãlais veseli˜bas dienests). Пациентът трябва да представи валидна ЕЗОК и паспорт или друг документ за самоличност. При непредставяне на картата доставчикът на здравни услуги може да поиска да му бъде заплатена пълната цена.
- За преглед при лекар се дължи пациентска такса. Тя не се заплаща за деца под 18-годишна възраст; от бременни жени, които са преглеждани във връзка със състоянието им; от хора, които страдат от определени болести (туберкулоза, някои инфекциозни, психиатрични заболявания). При нужда от специализирана медицинска помощ е необходимо направление, издадено от личен лекар.
- От хората, които страдат от дадени заболявания, не се изисква направление за консултация с офталмолог, гинеколог, педиатър, детски хирург, специалист по зависимости, психиатър, специалист по туберкулоза, по кожно-венерически болести, онколог, ендокринолог, специалист по химиотерапия или по инфекциозни болести (ХИВ/СПИН). Пациентската такса не се възстановява в Латвия, но гражданинът може да подаде заявление в своята страна за възвръщане на разходите.
- Пълнолетните пациенти заплащат всички дентални услуги, като държавните стоматологични услуги са само за децата. В Латвия не се възстановяват сумите, платени за зъболечение. Заплатилият ги трябва да се обърне към националната си здравноосигурителна институция по този въпрос.
- При спешен прием в болница пациентът трябва да удостовери, че е здравноосигурен чрез ЕЗОК. Така ще заплати само пациентска такса за болнично лечение, която се начислява от втория ден на престоя. Таксата не се дължи в случаите, когато болният е под 18 години; приета е жена поради бременност или раждане; човекът е подложен на диализа или друго лечение (за заразни болести, психични заболявания и др.). Освен пациентската такса лекарят или болничното заведение може да изискват да се плати и допълнителна такса за ядрено-магнитен резонанс, компютърна томография, за хирургични процедури, направени в операционната. Тези доплащания не се възстановяват от здравноосигурителната система в Латвия, но може да подлежат на възвръщане в държавата, откъдето е болният.
- Притежателят на ЕЗОК има право на медикаменти по рецепта, издадени от лекар, работещ по договор с Латвийската национална здравна служба. От началото на 2018 г. рецептите за лекарства, възстановявани финансово от държавата, се издават само в електронна форма. Има няколко изключения, например ако болният заяви на лекаря, че ще изпълни рецептата в страна членка на ЕС, Лихтенщайн, Исландия, Швейцария или Норвегия. За да си закупи предписаните медикаменти, чуждият гражданин трябва да отиде в аптека, която е подписала договор с Националната здравна служба. Лицето е длъжно да покаже своята европейска карта, паспорт или друг документ за самоличност, рецептата. Държавата възстановява 50%, 75% или 100% от разходите за лекарства, предписани по рецепта. Размерът на процентите зависи от заболяването, от което страда пациента. Заплатената предварително сума не се възвръща в Латвия, но може да подлежи на възстановяване в родината на болния.
- Транспортът с линейка или въздушна помощ е безплатен, ако е повикан посредством службата, отговаряща на спешния тел. 113.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Литва
Лечението в Литва е безплатно за чуждите граждани, които имат ЕЗОК и при необходимост от медицинска помощ са се обърнали към лекар, подписал договор с някоя от регионалните здравноосигурителни каси в страната.
- Близо 80% от денталните лекари в Литва имат частна практика. Ако нуждаещият се от зъболечение потърси услугите на стоматолог, който работи с Националната здравноосигурителна каса (Valstybine ligoniu kasa – VLK), няма да заплати труда на зъболекаря, а само използваните материали. При частните дентални лекари пациентът поема всички разходи и сумите не се възстановяват.
- При нужда болният може да се обърне към всяко спешно отделение в страната. Достатъчно е да се представи европейската здравноосигурителна карта и документ за самоличност при приемането за лечение. В случаите, когато ситуацията не е спешна, е необходимо направление от лекар. Пациентът заплаща всички разходи, ако иска да бъде приет в болница без направление и без неотложност на състоянието му.
- В Литва има практика определени лекарства да се включват в национална ценова листа на изписвани с рецепта медикаменти. Ако предписаните лекарства се покриват от VLK, болният плаща част от разходите, които възлизат до 20% от референтната цена. Тези, които не попадат в списъка, се купуват на пълната цена.
- Транспортът с линейка е безплатен при спешни случаи.
- В Литва няма доплащане за здравни услуги.
- Европейската здравноосигурителна карта покрива предоставянето на химиотерапия и бъбречна диализа в страната. Както в повечето държави в ЕС трябва предварително да се провери и насрочи подобен вид медицинска услуга.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Лихтенщайн
Използването на ЕЗОК в Лихтенщайн става при лекари, които работят в рамките на обществената система за здравеопазване. Консултациите и прегледите при тях са безплатни, на медиците се заплаща от осигуровката на пациента. Услугите при лекари, които не са сключили договор с държавното здравеопазване, са изцяло платени.
- В страната няма държавно зъболечение поради тази причина всички дентални услуги се заплащат от пациента.
- Поради наличието само на една болница в Лихтенщайн Службата за обществено здраве (Amt für Gesundheit) определя кога и как да се приемат пациенти, изключение правят спешните случаи.
- Медикаментите, които се покриват от държавното здравеопазване, са безплатни.
- Държавата покрива транспорта с линейка до лечебно заведение, подписало договор с федерацията на здравноосигурителните каси. Ползването на въздушна спешна помощ също се заплаща, но до определена сума. Над този праг пациентът поема останалите разходи.
- Доплащанията, които се налага да правят пациентите с ЕЗОК, са стандартна такса за всеки 30-дневен период на лечение. Хората над 20-годишна възраст заплащат по-голям размер на таксата от онези, които са достигнали пенсионна възраст. Тази фиксирана сума се дължи дори и при престой, който е по-кратък от 1 месец. От Службата за обществено здраве изискват таксата да се плати от потребителя на здравна услуга, след като получи фактурите.
Употреба на европейската здравноосигурителна каса в Люксембург
Всички лекари, които имат разрешение да практикуват в Люксембург, са задължени да сключват договор с Националната здравна каса (Caisse nationale de santé – CNS). Хонорарите им са различни и след посещение трябва да се иска разписка за направените плащания. Не се изисква направление за преглед при специалист. Болният трябва да представи своята европейска здравноосигурителна карта.
- Както лекарите, така и стоматолозите работят към обществената система за здравно обслужване и пациентът може да отиде, при когото реши. Националната здравна каса в Люксембург одобрява определени видове зъболечение. Има минимален лимит, до който се възстановява изцяло сумата, платена за зъболечение. За възрастни разходите за дентални услуги се възвръщат на 88%, а за децата под 18-годишна възраст – на 100%. При определени обстоятелства лекарите и стоматолозите могат да изискват заплащане на допълнителни такси за лично улеснение (СР кодове), но това става с изричното съгласие на здравноосигурения пациент. Тези такси не се възстановяват от Националната здравна каса на Люксембург.
- Всички болнични заведения в страната подписват договор със CNS, но при прием в болница трябва да се покаже ЕЗОК. Пациентите заплащат стандартна дневна такса за стационарно лечение и тя не се възвръща. Тя не се дължи от непълнолетни и от родилки през първите 12 дни след раждането. Фиксираната сума се плаща директно на лекаря в повечето случаи, като след това пациентът може да подаде заявление разходът да му бъде възстановен от местната здравна каса. За всички допълнителни услуги, например за единична стая, се доплаща.
- Всяка аптека в Люксембург ще изпълни рецепта на пациент чужд гражданин. Обаче някои се одобряват от Националната здравна каса преди болния да получи медикамента си. Разходите за лекарства се възстановяват в зависимост от вида на медикамента и дали той е включен в специалния списък, който се актуализира ежемесечно. Размерът на възвръщаемата сума може да бъде 40%, 80% или 100% от цената на лекарството.
- Ако превозът с линейка е поет от Службата за медицинска помощ (SAMU), той е безплатен за пациентите, които имат валидна ЕЗОК или удостоверение за временно заместване. Покриват се до 70% от разходите за транспорт, който не е по спешност, осигурен от публични служби за спешна помощ под юрисдикцията на държавата или на община. Също така се покрива транспорт, който пристига или тръгва от болница и назначен от лекар. В документите трябва да е посочено, че болният се налага по медицински причини да пътува в легнало или неподвижно състояние. Въздушната спешна помощ е безплатна за хората, които разполагат с европейска карта или удостоверение за временно заместване.
- Има вероятност да не бъдат възстановени всички разходи, които е направил чуждия гражданин за медицински услуги в Люксембург. Това е така, защото някои видове здравни обслужвания се заплащат отчасти от пациента. Заявленията за възвръщане на платени суми се изпращат до Националната здравна каса и се предоставят още оригинални фактури и доказателство за плащане, копие на ЕЗОК, адрес, данни за банкова сметка, издадени от банката на потребителя. От касата ще изпратят на домашния адрес на гражданина потвърждения за възстановяването на разходите. Всеки документ, който се представя, трябва да има копие, което да се пази от пациента. Ако по време на престоя си чуждият гражданин не може да подаде заявление за възвръщане на разходите, може да го направи, след като се прибере вкъщи и предяви претенции пред националната си здравноосигурителна каса.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Малта
В Малта Европейската здравноосигурителна карта дава право на достъп на чужд гражданин до държавно медицинско обслужване в обществени центрове. Това е само в случаите, ако пациентът пребивава временно в Малта. Ако престой му е по-дълъг (командирован служител, пенсионер), той трябва да вземе формуляр S1 от националната си здравноосигурителна каса и да го регистрира в компетентната здравна институция в Малта. След това получава удостоверение за права, което трябва да се показва всеки път, когато има нужда от държавно медицинско обслужване.
Държавните болници и здравни центрове предоставят безплатно своите услуги на здравноосигурените пациенти и на притежаващите здравна застраховка, които трябва да докажат този си статут със съответния документ – ЕЗОК или удостоверение за временно заместване. Ако не разполагат с тях, ще заплатят здравните услуги.
- При нужда от спешна дентална помощ гражданинът може да се обърне към болница Mater Dei в Мсида или към здравните центрове. При неспешни случаи трябва да отиде при частен дентален лекар и да заплати лечението. Сумата след това не се възстановява от държавата.
- При нужда от спешна помощ трябва да се набере тел. 112 или да се отиде в спешното отделение на болница Mater Dei или на това в многопрофилна болница Gozo на едноименния остров.
- Медикаментите, които са изписани за периода на болнично лечение или за първите три дни след дехоспитализацията, не се заплащат. Но след тези периоди пациентът плаща пълната им стойност и разходите не се възстановяват.
- Транспортът с линейка се покрива от ЕЗОК при спешни случаи.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Нидерландия
Всички доставчици на здравно обслужване и всички болници в Нидерландия приемат европейска здравна карта. Нуждаещите се от медицинска помощ могат да я ползват при консултация с лекар, който работи в рамките на местната обществена система за здравеопазване.
Само децата имат право на държавно здравно обслужване по отношение на денталните грижи. Всички останали заплащат зъболечението си и разходите не се възстановяват.
- При спешен случай, ако чуждият гражданин бъде приет в болница, той трябва да покаже своята ЕЗОК.
- При закупуването на медикаменти в страната в някои случаи се налага да се плати определена такса. Ако тя не подлежи на възстановяване в Нидерландия, пациентът трябва да се обърне към здравноосигурителната институция в родината си дали може сумата да му бъде възвърната от нея.
- Транспортирането с линейка е безплатно, ако лекар прецени, че то е от необходимост. Медицински хеликоптер се изпраща при нужда.
- Желаещите да възстановят разходите си за медицински услуги в Нидерландия трябва да се обърнат към Zilveren Kruis и да подадат заявление или към националната си здравноосигурителна институция след завръщането си. Потребителите имат право на възвръщане на разходите въз основа на тарифите, по които Zilveren Kruis би заплатила на доставчика на здравни грижи според законодателството на Нидерландия.
- На чуждите граждани се налага да доплащат най-вече за някои медикаменти; за здравно обслужване, свързано с бременност и майчинство; за превоз на пациент с такси, лек автомобил или обществен транспорт; за медицински изделия; за физиотерапия и за някои видове дългосрочни грижи.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Норвегия
Норвегия е подписала споразумението за Европейското икономическо пространство и въпреки че не е член на ЕС, обслужва пациенти с ЕЗОК. Условието е те да са граждани на страни от ЕС, изключение се прави за хора без гражданство, за бежанци или за членове на семейството на гражданин на Съюза.
- Пациенти от Швеция, Дания, Исландия и Финландия получават същите медицински грижи, както норвежците, само срещу лична карта.
- Телефоните за спешни случаи са 116 117 или 113.
- При необходимост от медицинска помощ чуждият гражданин може да посети личен лекар или спешно отделение (legevakt). Трябва да представи ЕЗОК и документ за самоличност. Заплаща се субсидирана такса за лечението, същата плащат и норвежците. Тя не се възстановява и е възможно различните такси да са с различна стойност.
- При нужда от зъболечение пациентът заплаща пълната цена на услугата. Сумите не се възвръщат, когато става въпрос за пълнолетни потребители, но за децата се възстановяват.
- Необходимо е направление от лекар, когато става въпрос за болнично лечение. Спешна медицинска помощ може да се потърси във всяка обществена болница. Болничното лечение и всички предписани медикаменти за него са безплатни. При нужда от извънболнично лечение или консултация от специалист също трябва да е налице направление, като се заплаща и дадена такса.
- Транспортът с линейка и въздушна помощ са безплатни при спешна помощ.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Полша
Оказаната медицинска помощ при възникването на внезапна опасност за здравето и живота на чужд гражданин в Полша е безплатна. Ако случаят не е спешен, болният трябва да се обърне към лекар или лечебно заведение, което е част от държавната здравна система. Те могат да се разпознаят по поставеното на видно място лого на Националната здравна каса (Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia - NFZ).
Лекарските кабинети работят в делнични дни, от 8:00 до 18:00 ч. През останалото време от денонощието, както и в почивните и празничните дни, медицинското обслужване се поема от доставчици на здравни услуги, които са подписали договор с полската здравна каса за извършването на тази дейност.
- Стоматолозите често работят и към държавната здравна система, и в частната си практика. Всеки един от тях на публично място обявява използването на кои услуги и материали е безплатно. Зъболекарите нямат право да искат заплащане за включените в списъка услуги и материали, но пациентът трябва да плати тези, които не фигурират в него. В Полша не се възстановяват тези разходи.
- За прием в болница е необходимо направление от лекар, изключение са случаите на внезапно заболяване, злополука или друг спешен случай. Диагностичните изследвания, операциите, медицинските изделия и храната се предоставят безплатно за целия престой.
- За да закупи чуждият гражданин лекарство в полска аптека, е нужна рецепта и ЕЗОК. Има списък на лекарствата, на които една част от стойността им се възстановява от държавата. Възвръщането на сумата се изчислява по различни ставки и до определена граница, остатъкът се поема от пациента. Ако медикаментът не е в списъка, болният го купува на пълната му цена.
- Транспортирането с линейка става до най-близкото лечебно заведение на базата на предписание на общопрактикуващ лекар, когато е налице необходимост от незабавно лечение в болница или когато пациентът трябва да продължи дадена терапия, но подвижността му е ограничена и не може да ползва обществен транспорт. Превозът е безплатен при спешни случаи, а когато ситуацията не е неотложна, потребителят заплаща 60% или 100% от разходите.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Португалия
Нуждаещите се от медицинска помощ в Португалия могат да я получат в обществени здравни центрове (Centros de Saúde), в денонощни центрове за здравно обслужване (Serviços de Atendimento Permanente) или в болница при спешен случай.
- По принцип общественото здравеопазване в страната е безплатно, в отделни случаи се налага да се заплати стандартна такса. Децата до 18-годишна възраст, бременните и при някои други случаи не дължи тази такса. Обществените зъболекарски услуги са ограничен брой и на база на вида на лечението се заплаща такса. Само определени групи от местните граждани имат право на зъболечение, което частично се поема от Националната програма за промоция на оралното здраве.
- В Португалия има списък на медикаменти, които се субсидират от държавата. Ако пациент закупи такова лекарство, заплаща останалата част от стойността му предварително. Сумата може да възлезе между 10% и 85% от цената.
- Транспортирането с линейка се поема от болницата, в която ще се извърши лечението и по тази причина то е включено в здравното обслужване. Пациентите, които не са спешен случай, също могат да разчитат на такъв превоз.
- По време на престоя си в Португалия чуждите граждани не могат да възстановят разходите си за здравно обслужване. След като се върнат в родината си, могат да направят необходимото за тяхното възвръщане.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Румъния
Хората, които пътуват до Румъния и им се наложи да потърсят медицинска помощ, трябва да представят своята ЕЗОК на общопрактикуващ лекар или на такъв, който работи по договор с местен здравноосигурителен орган. Не се изисква заплащане на лечението, тъй като румънската здравноосигурителна институция възстановява разходите на лекаря въз основа на предоставената европейска карта.
На същия принцип е и ползването на зъболекарски услуги при спешна нужда – на база предоставена ЕЗОК дентален лекар, сключил договор със здравноосигурителна институция в страната, ще извърши лечението. Притежателят на картата не заплаща услугата.
- Чужд гражданин, който разполага с ЕЗОК, има право на стационарно болнично лечение в болница, подписала договор с местния здравноосигурителен орган, в случаи на спешна медицинска или хирургична помощ, ако има реална или потенциална опасност за живота; при болести, които са заразни и се налага изолация или карантина до приключването на случая; при раждане. Притежател на ЕЗОК има право на амбулаторно лечение в болница при спешни случаи, при които е нужно хирургично лечение; при болест при епидемия, когато не е необходимо болният да се изолира; при химиотерапия, която се наблюдава в амбулатория. При всички изброени случаи не е нужен документ за прием в болница. Също така разходите се възстановяват от румънския здравноосигурителен орган.
- Чуждите граждани, които имат европейска здравноосигурителна карта, могат да получат лекарства като амбулаторни пациенти и след като лекар им издаде рецепта. Медикаментите трябва да се закупят от аптека, която работи по договор със същата здравноосигурителна каса, с която и лекарят, издал рецептата. Медиците имат право да изписват лекарства от списъка, включващ подсписъци А, В, С (в това число и раздели С1, С2 и С3) и D. Медикаментите от подсписък А се покриват от съответния здравноосигурителен орган до 90% от референтната цена, от подсписък В – до 50%, от подсписък С, включително и разделите – до 100%. Лекарствата, посочени в раздел С2, се заплащат от румънската здравна каса по цена на сетълмент. Медикаментите от подсписък D се покриват до 20%. Хората, които имат ЕЗОК, заплащат разликата между продажната цена на дребно и съответния процент от референтната стойност.
- По отношение на спешната медицинска помощ и транспорта, гражданите с ЕЗОК имат право на консултации извън лечебно заведение при спешни случаи, при които е нужна хирургична намеса; на двупосочен превоз в дните петък, събота, неделя и по празници, на лекар при случаи на смърт, при които той да констатира леталния изход и да издаде смъртен акт; на екип за спешна помощ, който идва в дома на пациента и при необходимост превозва болни, които не са в критично състояние, но то налага медицински услуги, които не могат да бъдат предоставени в домашна обстановка. Спешна помощ по въздуха се предоставя само на територията на Румъния и то при крайна необходимост.
- Държавното здравно обслужване обикновено е безплатно и затова в Румъния няма система за възстановяване на разходите на хората, които имат ЕЗОК. Допълнителни плащания се налагат от тяхна страна, ако ползват медицински услуги, които са извън пакета, на който имат право притежателите на европейска карта; когато получават медицински грижи от лекари или в лечебни заведения, които нямат договор с румънската здравноосигурителна каса; за храна и стая с по-добро качество в болница; за болнична такса за стационарно лечение, за лекарства, които не са включени в системата за здравно осигуряване; за медикаменти, които са закупени от аптеки без договор с местната здравноосигурителна институция.
- Чуждите граждани, които имат ЕЗОК, могат да се подложат на диализа и лъчетерапия при същите условия, при които те се провеждат и за румънските граждани. Хората, които са на химиотерапия, могат да я направят при ежедневно наблюдение, онкоболните притежатели на европейската карта могат да бъдат на специално лечение по Подпрограма за лечение на пациенти с онкологични заболявания. По нея се осигуряват всички необходими медикаменти и продукти.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Словакия
В Словакия притежателите на ЕЗОК могат да ползват услугите на лекар, който работи в рамките на словашката обществена система за здравеопазване. Възможно е да поискат от тях заплащането на такса, която не подлежи на възстановяване в страната. След завръщането си в родината гражданинът може да се обърне към националната си здравноосигурителна институция за възвръщане на сумата.
- ЕЗОК се представя и при ползване услугите на зъболекар, който е сключил договор със словашката здравноосигурителна каса. Рутинни процедури и зъболечения не се заплащат, но това зависи от материалите, които използва стоматолога. Всички останали видове услуги са платени, като тези разходи не се възстановяват в Словакия.
- Всяка болница в страната разполага със спешно отделение и който се нуждае от неотложни медицински грижи, може да ги получи в него. Не е необходимо пациентът да разполага с направление. По принцип медикаментите и здравните услуги са безплатни, но при извършването на по-сложни процедури е вероятно да се изисква заплащане, което не се възстановява в Словакия. Тези разходи чуждият гражданин може да поиска да бъдат възвърнати, след като се прибере от пътуването си.
- В Словакия също се изготвя списък на лекарства със субсидирани цени. Ако на пациента са предписани медикаменти, които не са обхванати от обществената здравноосигурителна схема, той трябва да заплати част от стойността им. Отделно за всяка рецепта се плаща стандартна такса. Разходите не се възстановяват в страната, потребителят може да подаде заявление в родината си за възвръщане на платената сума.
- Превозът с линейка и въздушна спешна помощ е безплатен.
- Доплащанията, които трябва да направи пациентът, са за придружител в болницата, ако има такъв. Заплаща се определена такса на ден. От нея са освободени кърмачка с дете, придружител на дете под 3-годишна възраст и такъв на дете под 18-годишна възраст, лекуващо се от онкологично заболяване.
- Друг вид доплащане е такса за статистическа обработка на рецепта или ваучер на медицинско изделие. Тя не се изисква, ако здравноосигуреният пациент представи копие на рецептата (при посещение на повече от една аптека); покаже рецептата за медикаменти или диетични храни, които изцяло е заплатил; представи рецепта за задължителни ваксини; награден е със златен медал „Jansky“ или по-високо отличие; представи електронно здравно досие, в което е включена рецептата.
- При оказана извънболнична спешна помощ пациентът може да заплати различни по стойност такси. По-високата се дължи, ако помощта е оказана в дома на нуждаещия се или в друга среда, която той обитава. По-ниската такса се плаща, когато посещението в болницата е било в часовия диапазон от 16:00 до 22:00 ч. в делнични дни и между 7:00 и 22:00 ч. в събота, неделя и празнични дни в регион, където няма обособено място или компетентен специалист, оказващ спешна извънболнична помощ. По-малко заплаща и здравноосигурен, който е изпратен в болница незабавно след предоставена му извънболнична спешна помощ.
- Изобщо не се заплаща такса, ако е оказана спешна болнична или извънболнична медицинска помощ при инцидент. Помощта трябва да е предоставена веднага след инцидента и тя не трябва да е свързана със злоупотреба на алкохол, друго пристрастяващо вещество или медикамент, който не е приет според предписанията на лекар.
- Помощта е безплатна и когато е налице спешно болнично лечение и здравно обслужване повече от 2 часа, когато след тях следва прием в лечебно заведение, когато помощта е оказана на непълнолетен под грижите на социалните служби, когато здравноосигуреният пациент е награден с „Jansky“ или друго по-високо отличие.
- Не се изисква доплащане за транспортиране с линейка, когато осигуреният болен участва в програма за хронична диализа или трансплантация; е лекуван от сърдечносъдово или онкологично заболяване; има тежко увреждане и е зависим от превоз с частен автомобил; когато е превозван от една болница в друга по решение на доставчика на болнично медицинско обслужване или има награда „Jansky“.
- Изисква се такса за предоставяне на извлечение от медицинска документация за цели, свързани със здравните грижи. Ако болният желае да му бъде дадена тази документация, но не за цели, свързани с предоставянето на здравно обслужване, от него може да бъде поискана по-висока такса, която трябва да фигурира в ценоразписа на доставчика на здравно услуги.
- Притежателите на ЕЗОК имат право на диализа, химиотерапия и кислородна терапия в Словакия. уговорките за провеждането им трябва да се направят преди пътуването. Изискват се документи, които доказват нуждата от подобни процедури.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Словения
В Словения чужд гражданин, притежаващ европейска здравноосигурителна карта, при необходимост от спешна медицинска помощ може да се обърне към лекар, който има регистрация в Словенския здравноосигурителен институт (Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije). Заплаща се стандартна пациентска такса.
По същия начин стои въпросът и със стоматологичните услуги – зъболекарят трябва да е регистриран в Словенския здравноосигурителен институт, за да има право пациентът да ползва ЕЗОК при спешен случай.
- За болнично лечение е необходимо направление от лекар. Ако случаят е спешен, може да се посети най-близкото спешно отделение директно.
- Закупуването на лекарства става с рецепта, издадена от общопрактикуващ лекар с договор със Словенския здравноосигурителен институт, и от аптеки, които също имат такъв сключен контракт. Стойността на определени медикаменти се покрива напълно от задължителната здравна осигуровка, а за други се доплаща.
- Изработени са три списъка на лекарства на базата на дадени критерии. В първия са включени медикаменти, за които пациентът заплаща 30% от цената им. Има изключения при някои лечения и състояния. Във втория списък фигурират лекарства, за които болните плащат 90% от стойността им. Медикаментите от третия списък се купуват на пълната им цена. Тези разходи не се възстановяват в Словения. В случай на болнично лечение, лекарствата са част от него.
- Транспортът с линейка е безплатен при спешни случаи, когато лекар удостовери необходимостта от него, издава и направление. В останалите ситуации пациентът заплаща до 90% от разходите.
- Получаването на достъп до диализа, химио- и кислородотерапия на чужди граждани става с предварително разрешение от страна на център, който има договор със Словенския здравноосигурителен институт.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Унгария
ЕЗОК се ползва от пациент в Унгария при спешен случай и при лекар, който е подписал договор с Националния институт за управление на здравноосигурителната каса (Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelö – NEAK). Прегледът е безплатен, а ако болният се нуждае от консултация със специалист, трябва да му бъде издадено направление.
- Зъболекар, сключил договор с NEAK, ще приеме пациент с ЕЗОК. Той може да предостави при необходимост безплатни услуги като спешно здравно обслужване; видове лечение, за които нуждаещият се има направление от специалист; някои видове лечения за запазване на зъбите; лечение на болести на венците; дентална хирургия. Извън тези услуги всички останали се заплащат. Единствените, които са освободени от заплащането, са децата под 18-годишна възраст, възрастните над 62 години, бременни и майки, родили преди не повече от 90 дни. Пациентът плаща използваните от стоматолога материали.
- За прием в болница се налага пациентът да има издадено направление. Изключения се правят при спешните случаи. Медицинските услуги при болничното лечение са безплатни, ако се предоставят от болница, подписала договор с NEAK. Налага се доплащане, ако болният желае допълнителни услуги, като специална храна или по-луксозни условия.
- Лекарствата се закупуват с рецепта, като за заплащането е от значение видът на медикамента. Вариантите са пациентът да плати цялата стойност или част от нея. Тези разходи не се възстановяват в Унгария, гражданинът може да поиска това от националната си здравноосигурителна каса.
- Превозът с линейка е безплатен, автомобилът е на Националната служба за спешна медицинска помощ. Същата служба може да предостави и въздушен транспорт при доказана необходимост.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта във Финландия
Гражданите на Дания, Норвегия, Исландия или Швеция, имат право да ползват медицинска помощ при същите условия, при които и финландските граждани. Достатъчно е да покажат валидна национална лична карта и да посочат постоянния си адрес в другата скандинавска страна.
Всяко обществено здравно заведение във Финландия ще приеме пациент, нуждаещ се от медицинска помощ и притежаващ ЕЗОК. Ако пациентът се обърне към здравен център, там ще преценят от какви медицински грижи има нужда. Трябва да се предостави европейската карта, паспорт или друг документ за самоличност и така болният ще има право да получи лечение на същата цена, на която и финландските граждани получават.
- Децата до 18-годишна възраст не дължат такса, а пълнолетните заплащат такава. В случаите, когато се потърси медицинска помощ в частна клиника или при лекар с частна практика, пациентът заплаща пълна такса. Разходите може да бъдат възстановени от социалноосигурителната институция Kela или от НЗОК, ако гражданинът предприеме необходимите действия.
- Процедурата по ползването на дентални услуги е същата, както при останалата медицинска помощ. Нуждаещият се трябва да се обърне към общински здравен център, да представи ЕЗОК или лична карта и да плати определена такса. Също така се заплащат фиксирани суми за различни видове лечение. За непълнолетните денталните услуги са безплатни обикновено. Ако стоматологичната помощ бъде извършена от частни лекари или клиники, се внася пълна такса, която след това може да бъде възстановена от финландската осигурителна институция или от тази в родината на пациента.
- Във Финландия за прием в болница е необходимо направление от лекар. Ако случаят е спешен, директно пациентът отива в спешно отделение на някоя обществена болница. Там също се изисква европейска здравноосигурителна карта или друг документ за самоличност. И за стационарно, и за амбулаторно лечение се заплаща такса. Ако пациентът е дете до 18 години, фиксираната сума се плаща за не повече от 7 дни в рамките на 1 година. В частните болнични заведения се изисква пълната такса, която може да бъде възстановена от осигурителната институция във Финландия или от здравноосигурителния орган в родината на пациента.
- Във Финландия е позволено да се закупуват медикаменти с рецепта, издадена от страна членка на ЕС, ЕИП или от Швейцария. Условието е лекарството да притежава лиценз за продажба в скандинавската държава. Рецептата може да бъде електронна или на хартия. Заплаща се пълната цена на медикаментите, като от аптеката се издава разписка и с нея може да се иска възвръщане на част от сумата от Kela.
- ЕЗОК дава право на ползване на линейка при спешен случай. Плаща се определена такса. Същото важи и за въздушния транспорт, като необходимостта от неговото ползване се преценява от диспечерите, отговарящи на тел. 112. Има задължителна клиентска такса.
- Институцията, отговорна за националното здравно осигуряване във Финландия, възстановява част от разходите за медицински услуги в частно лечебно заведение според даден ценоразпис; за пътувания, които са свързани с прегледи и лечение; за медикаменти, предписани от лекар.
- Стандартната клиентска такса, която се изисква в общински здравни центрове или болници, не се възстановява. Процедурата по възвръщане на разходи налага потребителят да попълни формуляр SV 127(e), посочва се постоянен адрес, име на банка, номер на банкова сметка, копия на документите за заплатената на лекаря такса за преглед и предписано лечение, копие на ЕЗОК и паспорт или друг документ за самоличност. Необходимата документация се изпраща на Kela, която след това изплаща парите по банков път. Заявлението за възстановяване на разходите трябва да се изпрати до 6 месеца след заплащането на сумата.
- Характерно за доплащането от страна на пациента за медицински услуги в скандинавската страна е, че се прилагат три критерия – обществените здравни услуги са безплатни, размерът на таксата е един и същ за всички потребители или таксата се определя на база семейно положение и доходи. В законодателството на скандинавската страна са определени максималните размери на таксите за общински здравни услуги. Общините имат право да решат дали да взимат по-малки суми, или да предоставят безплатно съответната грижа. Нямат право да калкулират такси, по-високи от реалната стойност на услугата. Фиксираните суми за обществени услуги имат лимит за календарната година, след който потребителите не е нужно да заплащат повече. Това обаче не се отнася за краткосрочните институционални грижи. Когато става въпрос за възстановяване на разходи или такси, платени по ценоразписи на частни лекари, често максималните подлежащи на връщане суми са по-ниски от реално заплатените.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта във Франция
Европейската здравноосигурителна карта се използва във Франция при посещението на лекар, който работи в рамките на обществената здравна система (médecin conventionné). Нуждаещият се от спешна помощ чужд гражданин има два варианта – да отиде при лекар, на когото се заплаща официалната тарифа, или при лекар, който взима допълнителна такса. Заплащането става директно на лекаря. Той издава формуляр за лечение (feuille de soins) и при необходимост рецепта. С този документ може да се претендира за възвръщане на разходите.
- Начинът и условията на използване на ЕЗОК по отношение на денталната спешна помощ са същите, както при описаната по-горе друга медицинска помощ. Зъболекарят трябва да работи към обществената здравна система.
- Ако се налага прием в болница, пациентът трябва да предостави своята ЕЗОК. Така ще заплати само дневна болнична такса, а при по-сериозно медицинско лечение от него ще се изисква и такса с фиксиран размер освен дневната болнична. Тези две такси не се възстановяват на пациента във Франция, но той може да подаде заявление за възвръщането им в родината си. При прием в частна болница или клиника болният трябва да е сигурен, че тя предоставя медицински услуги в рамките на обществената здравна система.
- С издаването на рецепта се издава й формуляр за лечение, с помощта на който след това пациентът може да възстанови разходите си за лечение. Медикаментите, които подлежат на възвръщане на разходите, са включени в определен списък. Фармацевтът на място може да даде тази информация.
- За да се ползва линейка, пациентът трябва да разполага с медицинско предписание, в което изрично да е вписано, че той има нужда от подобен превоз. Има такса за транспорта с линейка, таксú или санитарна кола. Въздушната спешна помощ се използва при наличието на медицинско предписание и на предварително разрешение, което се издава от медицинската служба на местната първична здравноосигурителна каса (CPAM — Caisse Primaire d’Assurance Maladie).
- Във Франция на възстановяване подлежат 70% от разходите за стандартно лечение и 80% за болнично лечение. Трябва да се изпрати заявление до CPAM, като към него се прилагат формулярът за лечение, копия на рецептите и разписките, копие на ЕЗОК, банкова сметка с IBAN и BIC и се посочва адресът на пациента. На своя домашен адрес той ще получи известие за възвръщането на разходите. В случай че потърсилият медицинска помощ във Франция не успее да подаде заявление, докато е в страната, той може да се обърне към здравноосигурителната институция в родината си за възстановяване на сумите, които е платил.
- Доплащанията, които се налага да направи всеки, ползвал медицински услуги във Франция, са: фиксирана такса за всяка консултация с лекар, такса за всяка процедура, направена от парамедицински специалисти, фиксирана вноска за извънболнично и болнично лечение над определена сума. За всяка опаковка медикамент също се заплаща дадена сума.
Употреба на европейската здравноосигурителна карта в Хърватия
В Хърватия чужд гражданин получава същите права чрез ЕЗОК, както осигурените хървати по отношение на здравното обслужване. Той може да получи безплатна консултация от лекар, който работи съвместно с Хърватската здравноосигурителна каса (Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje). Ще дължи само стандартна такса.
- Прегледът при стоматолог също ще бъде безплатен, ако зъболекарят има договор с местната каса. Заплаща се такса.
- Всяка болница, която е сключила договор с Хърватската здравноосигурителна каса, предоставя безплатно болнично лечение. За да бъде приет в болница, пациентът трябва да има направление от личен лекар. Определена е такса за ден престой, както и максимален праг на фиксираната сума, над който не може да преминава плащането.
- Общопрактикуващ лекар трябва да изпише лекарствата, от които се нуждае болният. Аптеката също трябва да има подписан договор със здравноосигурителната каса. За всяка рецепта се плаща стандартна такса.
- В Хърватия разходи за здравно обслужване не се възстановяват. Налага се доплащане извън определените такси например: за специализирани диагнози, които не се причисляват към първичната медицинска помощ, за ортопедични или други помощни средства, зъбни протези, рехабилитация и др. В случаи, когато пациентът е заплатил за здравни услуги, той може да поиска възвръщане на разходите си, след като се прибере у дома и подаде заявление до националната си здравноосигурителна каса.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Чехия
В Чехия чуждите граждани могат да ползват ЕЗОК само при получаване на медицинска помощ от лекар, работещ по договор с чешката здравноосигурителна каса – zdravotní pojišt′ovna. Повечето от медиците са сключили такъв договор, но трябва да се има предвид, че в туристическите райони има и такива, при които приемът е само частен. Лекарят предоставя копие на удостоверение за правата на пациента (Potvrzeni o naroku), което вторият трябва да подпише. Документът показва, че лечението на чуждия гражданин се покрива от чешката здравноосигурителна каса. Пациентът може да го ползва винаги, когато има нужда от изследване, лечение, медикамент, предписан по рецепта. Ако чуждият гражданин има по-дълъг престой в Чехия, той може да се регистрира в някоя от здравноосигурителните каси и да се сдобие с удостоверение за регистрация (Potvrzeni o registraci). То ще важи за периода на престоя и ще служи при необходимост от лечение или за закупуване на лекарства.
- Стандартната дентална грижа е безплатна, но за по-скъпите услуги, например като поставяне на зъбни протези и др., се заплаща такса.
- Лечението в болница е безплатно.
- В случаите, когато даден медикамент не се покрива от общественото здравно осигуряване, потребителят трябва да плати цялата сума или част от нея.
- Ако пациентът представи своята ЕЗОК на екипа на спешна помощ, който обслужва линейката, превозът с нея е безплатен. В противен случай трябва да заплати транспорта.
- Въздушната спешна помощ е безплатна. Единствено дейностите по планинско спасяване не се покриват от ЕЗОК.
- В Чехия се плащат единствено стандартните такси за пациенти, които се дължат и от гражданите на страната. В Чешката република не се възстановяват разходи за медицински услуги. Ако бъдат заплатени такива, потребителят трябва да се обърне към националната си здравноосигурителна каса, след като се върне у дома.
- Чуждият гражданин заплаща стандартна такса за спешни медицински услуги, в това число и дентални. Доплащане се налага при закупуването на лекарства, като пациентите поемат различен процент от стойността им.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Швейцария
Всеки лекар в Швейцария, който е регистриран към местната национална здравноосигурителна система, приема пациенти с ЕЗОК. Заплаща се цялата сума за съответните лечение и услуги, като след това може да се пристъпи към възстановяване на разходите.
- Чуждестранният гражданин може да използва ЕЗОК само при случаи на инцидент, на тежко дентално заболяване или при сериозно заболяване на дъвкателната система според швейцарското право. Всички останали случаи на зъболечение се заплащат.
- Всяко спешно отделение на обществена болница ще приеме пациент за неотложна медицинска помощ. Ако състоянието на болния не е сериозно, той се нуждае от направление за лечение в такова лечебно заведение. При прием в болница заведението ще изпрати фактурата на Gemeinsame Einrichtung KVG, която поема разходите за лечението в обществена болница. В случаите, когато пациентът желае да се лекува в частна болница, в получастно или частно отделение на обществено лечебно заведение, той трябва да покрие разликата в цените.
- Ако лекарствата са включени в официални списъци на заплащаните от здравното осигуряване медикаменти, то направените допълнителни плащания от потребителите подлежат на възстановяване.
- Швейцарската система за здравно осигуряване заплаща до 50% от разходите за линейка, спешна помощ и въздушен транспорт за една календарна година. Остатъкът се поема от пациентите и сумата не им се възстановява.
- Заявлението за възстановяване на разходи трябва да е придружено от оригинална фактура, копие на лична карта и на ЕЗОК и данни за банкова сметка, изпратени на Gemeinsame Einrichtung KVG. При невъзможност на място в Швейцария да се подаде молбата чуждият гражданин може да направи това, след като се прибере у дома си и я входира до съответната национална здравноосигурителна каса.
- Пациентите доплащат стандартна такса за всеки 30-дневен период на лечение, като сумата за деца до 18-годишна възраст включително е по-ниска от тази за пълнолетните граждани. Възрастните заплащат допълнително на ден за болнично лечение, а непълнолетните, раждащите жени и студентите до 25-годишна възраст са освободени от такса.
Употреба на европейска здравноосигурителна карта в Швеция
В Швеция също важи правилото гражданите на останалите скандинавски държави – Исландия, Дания, Финландия и Норвегия, да могат да ползват обществените здравни услуги само срещу национална лична карта.
- При спешни случаи нуждаещите се от медицинска помощ могат да позвънят на тел. 112 или на тел. 1177, на който отговаря Националната служба за здравни съвети. Освен телефон има опция хората да задават своите въпроси и онлайн. Линията 1177 е на разположение всеки ден от годината, по 24 часа. На телефона отговарят медицински сестри, които преценяват в течение на разговора дали човекът се нуждае от по-нататъшни грижи, препоръчват друг вид здравно обслужване или дават съвети.
- Чрез европейската здравноосигурителна карта всеки чужд гражданин може да се прегледа при лекар, който работи в системата за обществено здравно осигуряване. Заедно с картата се представя и документ за самоличност. Заплаща се такса за необходимо от медицинска гледна точка лечение, тя е същата както за шведите. Трябва да се има предвид, че не подлежи на възстановяване и може да бъде с различна стойност в зависимост от вида лечение. Младите хора под 20-годишна възраст се лекуват безплатно в повечето случаи. Без ЕЗОК пациентът заплаща всички разходи. В някои ситуации лекари с частна практика приемат европейската карта и са свързани със системата за обществено здравно осигуряване. За да се избегнат неочаквани разходи, преди преглед при лекар трябва да се провери дали той приема ЕЗОК.
- По-голяма част от денталните лекари в Швеция са свързани с обществената система за здравеопазване. При валидна европейска карта пациентът заплаща пълните разходи, ако са до 3000 шведски крони. Ако сумата е от 3001 до 15 000 шв. крони, той заплаща 50% от нея, а при сметка над 15 001 шв. крони – 15% от разходите. За пациентите под 24-годишна възраст зъболечението е безплатно.
- Стационарното лечение в Швеция е безплатно, но се заплаща дневна стандартна такса, която след това не се възстановява. Ако се налага амбулаторно лечение, пациентът плаща субсидирана такса. Услугите на специалисти са платени.
- Ако чуждият гражданин покаже в аптеката своята ЕЗОК, той ще заплати субсидирана цена, като таксите могат да бъдат различни.
- Линейката и въздушната спешна помощ са безплатни в повечето области на страната, а където не е, таксата е малка.
- В Швеция няма система за възстановяване на разходите. В случаите, когато пациент е заплатил за здравни грижи, след като се прибере в страната си, трябва да се консултира с Националната здравноосигурителна каса и да разбере дали могат да му се възвърнат сумите.
- Доплащанията, които се налага да правят пациентите в Швеция, са при общопрактикуващ лекар, като консултацията при специалист е по-скъпа. Тези доплащания са само за първични извънболнични грижи. На болните, които имат нужда по-често да посещават лекари, е определен ценови лимит, което означава, че те не плащат повече от дадена сума за година.
- Здравното обслужване по време на бременност и майчинство е безплатно.
- Ако се налага диализа, химиотерапия или кислородна терапия, пациентът трябва да разполага с направление.
- Ако притежателите на ЕЗОК имат въпроси или проблеми, могат да се свържат с Шведската социалноосигурителна агенция (Försäkringskassan).
Коментари към Употреба на европейска здравноосигурителна карта в страните от ЕС, ЕИП и Швейцария